onsdag 16 februari 2011

tankar från köksrenoveringen

Blommor från maken på alla ♥ dag!

Det är helt otroligt kul att vi snart har ett nytt kök som vi ska trivas i. Men, jag blir galen av alla dessa beslut som ska tas. Från tak till golv, allt ska bli nytt... Just nu vet jag varken ut eller in. Är det någon som har kul tips om tak och golv i kök, ja då är det bara till att lämna en liten rad... Det är verkligen välkommet med tips och råd.

När det gäller köket i sin helhet så tänker jag FÄRG, loppis och en liten bit lantligt. Jag försöker söka inspiration på nätet men att hitta rätt är sannerligen inte det lättaste. Jag tänker lite Leilas färgglada kök, vet ni vad jag menar? Ljust i grunden men massor av läckra färger i dekorationer och porslin. Jag fortsätter att dammsuga internet på färgglada kök men om ni har några tips så tar jag tacksamt emot dessa. Det som är bestämt än så länge är luckorna Ståt från Ikea, de ni redan fått kika på vid tidigare inlägg. Bänkskivan blir i ek och den och skåpen är väl det enda som är bestämt än så länge. Förövrigt drömmer jag om öppna hyllor och under dem vill jag ha krokar att hänga läckerheter ifrån. Och sen var det då mardrömmarna om tak och golv...

8 kommentarer:

Mallan sa...

o när det är klar bakar jag en kaka så ska vi fika i erat nya kök :)

Mya sa...

det ser jag fram emot ;)

Lillnea sa...

Så spännande! Låter snyggt med neutral grund och färgglada detaljer.
Jag vill inte va en idédödare men hur snyggt det än är med öppna hyllor så är det riktigt opraktiskt eftersom det gärna lägger sig ett fettlager på allt i ett kök. Om ni inte skaffar en grym köksfläkt förstås ;) Vi hade ett kök helt utan luckor i förra lägenheten och jag höll på att bli tokig.

Mya sa...

Linnea: Vi ska ha båda delar, alltså överskåp och en del med öppna hyllor. Jag hoppas att det inte ska bli för jobbigt.

Lillnea sa...

Det låter smart, då kan man ju gömma undan en del och bara ha det finaste framme :)

Paula sa...

Åh, förstår dig precis. Alla dessa beslut!!! I vårt förra kök hade vi precis som du beskriver både skåp och öppna hyllor. Kan säga att jag valde bort det nu fast det är sååå snyggt. Men det är INTE praktiskt. Men så är jag ingen dammare av mig ;-).

Jag hade också svårt att besluta mig vad det gällde golvet men när vi drog bort den hiskeliga plastmattan var där ett trägolv (plankor) så vi målande det ljust grått med golvfärg och det blev faktiskt jätte fint. Så småningom lägger vi kanske in något annat men nu har jag tid på mig att tänka ordentligt =)

Kram på dig!

Anonym sa...

jag tycker att TantJohanna som bloggar på ELLEinterior har bra tips och länkar till bra inredningssidor. Hon brinner lite för det lantliga så det lär du hitta massor av. Lycka till i köksröran! :)

Annika sa...

Å, jag älskar oxå leilas kök! Ang golv så tycker jag att "marmoleum klick" från forbo är ett bra alternativ. Rutiga golv är ju såååå snyggt men om man tycker det blir för mycket så kan man ju välja en och samma färg på plattorna, tex vit el grå om man vill ha ett lugnt intryck. Laminat är det absolut fulaste jag vet så det hade jag aldrig lagt in oavsett... men om man vill ha ett relativt billigt alternativ så kan man ju lägga in furugolv och måla. Vita och gråa golv är ju väldigt trendiga just nu. Vill man köra på trä, vilket kan vara väldigt fint för att bryta av mot tex ett vitt kök så hade jag hellre plockat fram plånboken och köpt ett trägolv då än att slänga på nåt plastigt laminat som imiterar trä... Vitkalkade furugolv tycker jag är ganska fint. När det kommer till tak tycker jag att man absolut ska hålla sig till vitt .Är man en jäkel på att spackla och slipa och har MASSOR av tålamod och tid så kan man ju satsa på ett gips tak. Själv är jag urnöjd med våra gamla paneltak som vi tog fram i vardagsrummet men just den typen av gammaldagspanel finns nog inte ens idag... Plattor är däremot no no. Ja, och personligen så vill jag ha ett tak som glänser! ( tvärtemot vad alla säger i färgaffären. Varför måste man ha matta tak undrar jag? Speciellt i köket vill man väl ha en glansig yta? )