måndag 20 juni 2011

Vår första mor å dotter-dag

Idag var det dags för pappan i familjen att återvända till verkligheten utanför dessa husväggar. Vi, Lilo och jag, befinner oss just nu i vår verklighet. En verklighet som består av en varierad mängd av följande saker: Blöjor, mat, rapning och sömn.

Nu när pappan lämnat boet är det mamman som bestämmer (iaf under pappans arbetstimmar), därav det mycket uträknade klädvalet. Och som ni ser så trivs Lilo alldeles utmärkt i sin mammas närvaro.


På vår första ensamma-hemma-dag tillsammans har Lilo bland annat donerat pengar till Cancerfonden som fyller 60 år idag. Gör du det med! Här kan ni skänka pengar till vännen Kristins insamling. Lilo har dessutom börjat spana efter dockvagnar i skön retrostil. Hon är en mycket bestämd dam som vet precis vad hon vill ha. Ja, det var väl i stort sett vår dag tillsammans.

I skrivande stund har pappan återvänt hem till boet med nyheter som ger blandade känslor. Hans arbetsplats, SAAB, har ingen produktion för tillfället vilket innebär att han inte kommer arbeta förrän nästa vecka, om det ens blir något då. Lilo och jag jublar lite smått i hemlighet. Vi vill ju inte att det ska gå illa för företaget men vi är allt bra glada över att han får vara hemma med oss lite till. Speciellt eftersom företaget snott två veckor av de sammanlagt fyra efterlängtade semesterveckorna i sommar. Plus att de ska jobba lördagar när de väl drar igång, alltså sex dagars arbetsveckor och bara två veckors semester. Nu verkar det som om produktionen inte ska starta förrän vecka 27, jag tycker att det kan vara lika bra. Då får arbetarna lite semester nu istället. Passar väl fint. Skillnaden nu är att de faktiskt vet att de är lediga fram tills nästa tisdag. Tidigare har de fått besked från dag till dag om de ska infinna sig på arbetsplatsen eller ej. Det är inte roligt för någon. Nu håller vi tummarna för att den här oändligt långa SAABhistorian ska finna sitt slut snart.

Så den ensamma mor-o-dotter-tiden får dröja lite till. Vi fortsätter att mysa tillsammans alla tre. Känns härligt och överskuggar allt negativt med pappans jobb. Vi har inte tid att oroa oss för det där när vi har världens sötaste dotter att ta hand om här hemma. Det går inte. Inget är viktigare än att titta på henne, att lukta på henne och att lära känna henne!

11 kommentarer:

Maria sa...

Er dotter är ju hur söt som helst! Längtar så till jag får en liten i min famn. Sköt om er! Kram

Teres sa...

Stort Grattis till nya familjemedlemmen! Sååå otroligt sÖt!

AnnaB sa...

Hon är så fin! Trist med jobbkrånglet, men jag förstår att ni är glada över att få lite mer tid tillsammans alla 3. Här ska J åka och jobba 2 dagar nu, imorgon och på ons, men sen är det semesterdags. Är oerhört tacksam att vi får så mkt tid tillsammans nu i början!

Kristin sa...

Blandade känslor, förstår jag :/

Lilos pengar (ja alla andras också förstås) gör skillnad, Maria. Tack för er givmildhet!!!

Kram på er, sötisar!

Lotta sa...

Förstår dina splittrade känslor - mycket som händer...
Hoppas ni får många mysdagar tillsammans!
Kramar

Benita sa...

Så fin :). Och vilket bra namnval! Min mammas bästa barndomsväninna hette också så :)

fialoppan sa...

Å vad fin hon är lilla Lilo! Passa på att njut alla tre, förstår att det är svårt att inte oroa sig...Kramar!

kela sa...

åh så söt hon är! Helt underbart med sån liten bebis...undrar vart min tog vägen? Njut av mat, blöjor, rap och sömn så länge det varar...snart nog är det spring, bus och egen vilja med i bilden :-)
Jobbigt med makens jobb, hoppas det löser sig för honom på bästa sätt!

Annika sa...

Hon ser så vuxen ut lilla Lilo!!! Sjukt cool bild! Skönt att höra att ni hade det mysigt på er första dag tillsammans! Och skönt att D ska va hemma lite till nu- förstår precis!! Jag fick mitt skattebesked idag- 11 tusen i baksmäll... man tackar! Precis vad man önskar sig när man kastat bort 60 tusen på bilreparationer å har haft brand i skorstenen! Men jajamensan- klar man vill va med och bidra till alla som har det sämre!!!! Fan, vad det suger.... Hade åsknedslag el nåt här idag oxå så nu funkar inte tvn och förstärkaren. Fidde undrar hur mycket otur man kan ha. Mitt svar: obegränsat.

Anette sa...

En sån söt liten Lilo ni har fått! Är nog den sötaste "unge" jag sett tror jag :)


Kram
Anette

Sanna F sa...

KRAM sötaste ni. Vad härligt att läsa hur ni njuter!!! Hoppas jobbkrånglet fixar till sig!