onsdag 30 november 2011

Arbete pågår!

Idag är jag på benen efter en seg å tråkig sjukdomshistoria. Både Lilo och jag är fortfarande dåliga med vi har mer energi nu än vad vi haft på en vecka. Å det är vi glada för. Verkligen. För här hemma ligger vi efter med både det ena och det andra. Idag har vi rensat ut massor av SKRÄP som Daniel sen kört till återvinningen. Det som blev slängt var bland annat massor av "bra-och-ha-saker"som bara resulterade i ett begynnande magsår, eller nått. Ååååå så skönt det är att slänga. Jag hade glömt hur skönt det kändes faktiskt. Det gäller att vara försiktig nu bara, för när jag väl kommit igång så kan både det ena och det andra ryka. 

Ikväll ska jag slå in Lilos Paketkalender. Här nedan ser ni innehållet i årets (och dessutom hennes första) upplaga. Jag tänkte hänga upp paketen på en galge. Jag fick inspirationen av denna bilden (länk till Pinterest). Det kan hända att det blir överfullt på galgen men då får jag hänga upp en del åt gången. Vi får helt enkelt se hur det slutar.

(Bilden är klickbar för större format)

Innehåll:
Datumljus att tända varje morgon i december fram till jul.
Mockasiner
Pixiböcker 10 st uppdelade på olika dagar.
Tomtebloss
2 Pyjamasar
Liten kavel
Förkläde
Nejlikor, till att pimpa apelsiner med.
Julgranskula
Saffran & Russin till lussebullsbak.
Mjukisdjur (pepparkakan Peppe)
Mjuk fotboll
Nya nappar i strl 6 månader
Mjuk boll m bjällra i.
Tandborste (hennes första!)
Kofta att ha på julafton

Vissa saker kommer att få återkomma från år till år, som traditioner helt enkelt. Som tex datumljuset som jag tycker är en kul grej så där den första december. En ny pyjamas dagen innan julafton låter också mysigt. Gillar tanken att man vaknar upp på julafton i nya sovplagget. MYS på hög nivå! Och något fint att ha på sig på själva julafton passar också bra, i år blev det en kofta som pappan köpt. Till koftan kommer hon ha en klänning som jag hade på mig på min första jul. Tanken är att hon dessutom kommer få någon julsak varje år. I år blev det en julgranskula i form av en kotte. Själv värdesätter jag verkligen mina gamla julprydnader som jag fick när jag växte upp. Sedan gillar jag sakerna som står för de olika julbestyren som man ändå liksom gör under månaden. Som tex pepparkaksbaket, klä julgranen, tända tomtebloss, baka saffransbullar osv osv. Hade Lilo varit större hade jag kört mer på det temat. Det finns ju mängder av aktiviteter i december. Men eftersom hon ännu är så liten så väntar vi med det.

Jag tänkte poppa in i morgon med en bild på chabraket. Ha det fint tills dess!

7 kommentarer:

Monica sa...

Kör hårt! Finaste kalendern till pinglan. :)

Kristin Nilsson sa...

Tjusigt :) i värsta fall kan du ju ta två galgar :) kram

Linnea sa...

Vilka mysiga presenter! Ser fram emot att se dem inslagna och upphängda :)
Jag skulle också behöva rensa ut en massa bra att ha grejer men jag måste nog samla lite mer mod först...

kela sa...

Härligt! Vilka bra saker och ideer! Jag hade tänkt vänta tills nästa år med paketkalender till signe, men jag blev så inspirerad av dig att jag kör redan i år :-) pixiböckerna snode jag rakt av och det där med datumljuset och pyamasen var ju bara för härligt, så det tar jag nog också ;-)

Ellison sa...

Vilken kanonkalender :) Gillade verkligen det där med julgranskulan, en för varje år! Nästan så jag vill skaffa mig en egen kalender. Men jag kan aldrig hålla mig. Köpte en chokladkalender, men den åt jag upp redan innan 1 dec..haha). Men det blir ju annat om man gör till någon annan! Kram

Johanna sa...

Åh, vad kul! Jag gillar din idé att slå in grejer till julbak och pyssel! Benjamin har inte fått någon kalender i år, men nu blev jag lite sugen :) Får satsa på nästa! Kram Johanna

Nenne sa...

Fiiiint och kul och JA, jag ÄLSKAR kalendrar till barnen! Tredje året nu som jag kör på aktivitetskalender med just det som du nämner: baken, julgodis, köpa gran, göra julkort, köpa julklappar till kusiner, slå in paket, baka igen, julmakrnader, lucia och ALLT det härliga som hör december till!

Det kommer foto i min blogg endera dagen, köpte en lådkalender för en 50-lapp på rusta för ett par år sedan som jag fick för mig att klä lite snyggare i år, blev riktigt nöjd!

Kram!